Konditionstræning

Hunden SKAL være udvokset, inden man begynder med konditionstræning.

Fordelene ved konditionstræning er at forbedre kroppens iltoptagelse og udholdenhed og det at styrker hjertekredsløbet.

Det er en god ide at starte med at undersøge, hvilket konditionsniveau hunden er på. Hvordan ser dens dagligdag ud motionsmæssigt? For ligesom hos mennesker, så er det ikke at starte for hårdt ud. Vi mennesker kan enten miste gejsten eller få ondt. Der er det anderledes for vores hunde, de vil så vidt muligt bare følge med os og dermed er der risiko for at de kan få skader hvis vi ikke sørger for at tilpasse træningen til dem.

Når du har fået et overblik over, hvor god kondition hunden har i dag, kan du lægge et realistisk program for, hvordan træningen skal foregå. Hvis du blot skal træne for at få hunden op i gear igen, behøver der som sådan ikke at være et slutresultat på forhånd; det kan komme, når du er tilfreds. Som tommelfingerregel siges det at det tager ca. tre måneder at opnå et ordentligt resultat. Men det afhænger dog af hvordan hundens kondition er ved start.

Jeg vil anbefale at man træner hver tredje dag, for pauserne (restitutionen) er nemlig lige så vigtig.

Træningen skal altid startes med opvarmning, så muskler, sener og led er klar til træningen, herved undgår vi at der kommer skader. Du skal også huske afslutte langsomt, altså skridte hunden af og holde hunden varm herefter.

En måde at forbedre konditionen på er ved cykelture, hvor hunden løber ved siden af. Hunden må ikke trække, så helst uden snor eller med så løs line, at hunden selv styrer tempoet. Det må foregå på forholdsvis blødt underlag, så hunden ikke slider sine poter helt til blods.

Dette kan naturligvis også gøres uden cykel, hvor du i stedet løber sammen med din hund. Og alt efter, hvor garvet en løber du selv er, giver det også sig selv med en stille start og en rolig afslutning.  Husk blot på at hvis du selv er habil løber og gerne tager 10 km i fart uden problemer, så skal du altså ikke tage din hund med førend den er trænet op til det.

Tempoet må ikke være højere end, at hunden kan trave ved siden af dig, uanset om du cykler eller løber. Trav er den naturlige gangart for langt de fleste racer og er den, der giver den mindste belastning for hundens krop.
Du styrker ligeledes din hunds muskler, når den løber i trav.

 

Det er derfor vigtigt, at træne din hund i at løbe i trav og ikke slå over i galop hele tiden, ros den en masse når den løber fint.

Hvis du ikke selv er til løbe-/cykelture kan du også sagtens lave konditionstræning ved lange gåture.

Du kan også lave træningen som intervaltræning, hvis det passer dig bedre. Her kunne det f.eks. være to minutters roligt trav, 30 sekunders hurtigt trav, og gentag det så flere gange. Hunden skal ikke op i galop, men blot være i trav. Man øger så tiden og antallet af intervaller og er nødt til at føre en form for dagbog over træningen for at følge udviklingen. Man kan også lave korte distancer i galop. Her er det smart med ca. 100-300 meter ad gangen, højst fire til fem gange pr. træning. Imellem intervallerne skal hunden nå at falde helt til ro.

Hvis du lægger mere vægt på udholdenheden – eller vil kombinere begge dele – kan træningen foregå i længere perioder uden pauser, men der skal virkelig være fokus på, at hunden ikke overanstrenges, så det er meget vigtigt at du kan læse din hund for de siger altså ikke fra på samme måde som et menneske ville gøre det.

Du kan også træne på bakker ude i naturen til konditionstræning. Her gælder det dog kun op ad bakke. Der løber du op sammen med hunden (enten er hunden helt løs eller i en løs snor) op ad bakken og så snor på og stille gang ned ad bakken igen. Det anbefales af man kun tager tre ture pr. træningsgang. Selvfølgelig lidt afhængig af bakkens højde også.

Under og efter træningen skal du hele tiden holde øje med din hund for at se om hunden stadig er med og synes, at det er sjovt uden at blive overanstrengt, halter eller andet. Dernæst kan du evt. måle hundens puls. Det gøres nemmest ved at mærke på inderlåret, hvor der er en stor blodåre, hvor det på de fleste hunde er nemt at måle. Der er sjældent så meget pels på inderlåret, så pulsslagene kan som regel mærkes igennem. Det er for øvrigt også en god måde at få styr på, hvor hunden befinder sig rent stressmæssigt. Og hvornår det evt. ændrer sig. En stor hunds puls vil ligge mellem 50-90 slag i minuttet, og de små hunde op til 150 slag i minuttet. Men vigtigst af alt må du lave nogle målinger i forskellige situationer, så du har et overblik over, hvad ”normalpulsen” ca. ligger på. Du kan måle pulsen lige efter træning og evt. lidt efter igen for at se, hvor hurtigt den falder. Man kan også tælle åndedrag, de ligger ca. mellem 10-30 på et minut. Her skal du også kigge på, hvor hunden normalt ligger, og så tælle, når der sker noget anderledes, og mens du træner.

Hvis du ønsker hjælp til at lave et træningsprogram så kan du kontakte mig og jeg vil lave et program der passer nøjagtigt til din hund.

 

 

Hvorfor give hunden massage?

Der er rigtig mange gode grunde til at give vores hunde massage, jeg vil her liste nogle af dem op.

Hvis hundens muskler spændte vil de afspændes når de masseres, hvis de derimod er slappe vil de blive stimuleret via massagen. Ved at massere hunden kan vi også være med til at forbygge skader på hundens bevægeapparat, hvis skaden alligevel er opstået kan vi mindske omfanget heraf ved at massere.

Hvis hunden har gigt følger ofte infiltrationer, fordi hunden går og spænder i musklerne omkring det ømme og smertende led. Massage gør muskler og sener bløde og smidige og virker derfor smertelindrende.

Noget af det, der kan give hunden smerter, er f.eks. hvis den trækker meget. Kan den pådrage sig fejlstilling på forbenene eller få nakkeproblemer. Her kan halsbånd især give infiltrationer i nakken. Og infiltrationer giver muskelsmerter. Det kan hurtigt blive en ond cirkel, for smerte giver så igen muskelspændinger. Disse fører til manglende bevægelse, hvorved blodtilførslen reduceres, og affaldsstoffer ophobes, som så igen vil føre til muskelspændinger. Det vil altså sige at har hunden smerter ét sted, vil kroppen kompensere ved at aflaste, hvilket fører til flere spændinger og smerter andre steder.

Massage sætter gang i blodcirkulationen og det betyder at der kommer mere næring og ilt ud til organerne. Massage påvirker også lymfesystemet, der er et karsystem, der bringer overskydende væske (lymfe) væk fra væv og organer videre over til blodet, og hvor lymfeknuder endvidere renser lymfen for fremmedlegemer. Her kan massage forårsage en bedre udrensning i kroppen, dette kaldes lymfedrænage.

Massage har også indvirkning på adfærden. Massage giver en øget blodkoncentration af endorfiner, dopamin, oxytocin og prolaktin.

Endorfin er et hormon. Det virker smertestillende – og er faktisk kraftigere end morfin. Endorfiner giver også en følelse af lyst og energi.
Dopamin er et såkaldt signalstof/en neurotransmitter, der frigives i hjernen. Dopamin udløses f.eks. i situationer, hvor man oplever velvære såsom massage – og kommer således til at spille en afgørende rolle for, om hunden opsøger den pågældende dopaminudløsende situation på ny. Oxytocin og prolaktin kaldes henholdsvis kærligheds- og drægtighedshormonet. Det er hormoner, der er med til at knytte bånd, skabe tillid og reducere frygt.

Alt i alt får disse hormoner og signalstoffer nervesystemet til at slappe af – og giver dermed alt andet lige – mindre stress, nervøsitet og aggressivitet.

Sommer tilbud

Solen skinner, hvor er det skønt!

Jeg har lavet nogle ekstra skarpe priser her i juni.

1.5 times massage : 400 kr.

1 times massage    : 300 kr.

Husk! prisen er inkl. kørsel i: Viborg, Bjerringbro, Tjele og Rødkærsbro.

Ring for pris hvis du bor et andet sted i landet 🙂

Ring allerede nu og book en tid 🙂

Skovgaard Hundemassage

Den mobile hundemassør.

Dyrlægeeksamineret hundemassør med speciale i fysioterapeutiske teknikker.

Jeg kommer gerne hjem til dig således at dit/dine dyr er i trygge vante omgivelser.

Du er hjertelig velkommen til at kontakte mig